Czym są badania eyetrackingowe?
Neuromarketingowe badania eyetrackingowe pokazują ścieżkę wzroku i stopień zaangażowania badanego w oglądanie danych materiałów wizualnych/audiowizualnych. Można je realizować na dwa sposoby:
- eyetracking mobilny,
- eyetracking stacjonarny.
Wybór danej technologii zależy od tego, jaki rodzaj materiałów będzie oglądał respondent. Gdy jego ocenie poddawane są punkty sprzedaży i produkty w nich eksponowane, reklamy stacjonarne lub obsługa klienta, wykonujemy badania techniką eyetrackingu mobilnego. Z kolei eyetracking stacjonarny stosujemy w przypadku oceny elektronicznych materiałów wizualnych/audiowizualnych, jak np. strony www, aplikacje, sklepy e-commerce, reklamy internetowe, filmy.
Jak wykonujemy badanie mobilne?
Mobilne badanie eyetrackingowe odbywa się przy użyciu najwyższej jakości okularów Tobii Pro Glasses 2, w których umieszczone są kamery na podczerwień. Sygnał z kamer eyetrackera na bieżąco jest transmitowany do komputera lub tabletu z oprogramowaniem rejestrującym i analitycznym Tobii Pro Lab. Okulary są zasilane akumulatorem przenośnym. Po założeniu i dopasowaniu okularów następuje proces kalibracji sprzętu. Badana osoba ma za zadanie wpatrywać się w zaprezentowany element testowy. Po skutecznie przeprowadzonej kalibracji zestaw automatycznie przechodzi w tryb rejestracji i przeprowadzane jest badanie.
Respondent może się poruszać w dowolnym kierunku a jego wzrok jest rejestrowany. Wszystko, na co patrzy respondent zostaje zapisane. Po zakończeniu danej sesji badacz przystępuje do analizy danych oraz generowania ścieżek wzroku oraz map cieplnych pokazujących elementy dostrzeżone czy pominięte przez osobę badaną.
Badacz ma dostęp do takich parametrów jak czas patrzenia na dany element oraz kolejność oglądania poszczególnych fragmentów.
Zapis eyetrakingowy można skoordynować z mobilnym badaniem EEG i wtedy badacz może określić, jakie emocje towarzyszyły oglądaniu materiałów zaprezentowanych osobie badanej.
Jak wykonujemy badanie stacjonarne?
Eyetracking stacjonarny jest wykonywany przy użyciu eyetrackera w postaci listwy przypinanej do laptopa lub monitora. Posiadamy precyzyjne eyetrackery Tobii Pro X3 120 Hz oraz jedyny w Polsce Tobii Pro Spectrum 600 Hz. Kalibracja sprzętu odbywa się na ekranie komputera. Osoba badana ma za zadanie śledzenie wzrokiem punktu poruszającego się na ekranie.
Po wykonaniu kalibracji system komunikuje, czy została ona przeprowadzona poprawnie. Każdy punkt testowy zostaje zaznaczony wraz ze stopniem precyzji.
Następnie przystępujemy do badania i respondent otrzymuje szczegółowe zadanie. Ma pełną kontrolę nad klawiaturą i myszką. System rejestruje ścieżkę wzroku, czas patrzenia oraz kliknięcia i nawigowanie po stronie. Dzięki temu badanie to ma zdecydowaną przewagę nad systemami śledzącymi ruch myszki, w których pomijane jest śledzenie ścieżki wzroku w momencie spoczynku ręki.
Podobnie jak przy badaniu mobilnym, eyetracking stacjonarny można skoordynować z zapisem EEG.
Wiarygodne wyniki
Oba rodzaje marketingowych badań eyetrackingowych są skuteczne w tylko wtedy gdy dane zbierane są przy użyciu profesjonalnego sprzętu. Sprzęt, który wykorzystujemy w ASM Neuro Lab jest aparaturą najnowszej generacji i najwyższej światowej jakości. Jest tak precyzyjny oraz czuły, że pozyskuje dane na poziomie badań medycznych. Dzięki temu przeprowadzamy z sukcesem badania nawet na wymagających respondentach. Naturalna ruchliwość dzieci, czy mimowolne ruchy osób z dysfunkcjami neurologicznymi nie powodują utraty danych i cały materiał zostaje zarejestrowany i przeanalizowany.
Zapraszamy do korzystania z badań eyetrackingowych w ASM Neuro Lab.