Spis treści
Co to jest elektroencefalografia (EEG) i jakie ma znaczenie w marketingu?
Jakich informacji dostarcza marketingowe badanie EEG?
Badania z wykorzystaniem EEG pozwalają m.in.:
- określić tło – ustalić te elementy np. reklamy / komunikacji, które budzą pozytywne i te, które budzą negatywne skojarzenia
- określić czy np. wypowiadane komunikaty / sceny reklamy powodują wzrost zainteresowania produktem oraz chęć sięgnięcia po niego czy też reakcje odwrotne
- sprawdzić w jaki sposób respondenci reagują na logo czy markę produktu, cenę etc.
- znaleźć te fragmenty komunikatu / reklamy, które nic nie wnoszą do przekazu emocjonalnego
- sprawdzić, czy rzeczywiste oddziaływanie komunikatu / reklamy jest zgodne z założeniami jej realizatorów
- ujawnić w komunikacie / reklamie sceny przeciwskuteczne – oddziaływujące na odbiorcę w sposób odwrotny do zamierzonego
- porównać oddziaływanie kilku komunikatów / reklam
Narzędzie to odzwierciedla motywację dążenia vs. unikania w odpowiedzi na komunikat, produkt lub markę. Jest interpretowany jako emocjonalne zaangażowanie odbiorców.
Odkrywa czy prezentowany materiał wzbudza pozytywne, czy negatywne reakcje i czy w konsekwencji respondenci identyfikują się z przedstawionymi osobami bądź sytuacjami.
Jak realizujemy marketingowe badania EEG?
Badania EEG można realizować na dwa sposoby:
- EEG w technologii mobilnej
W przypadku EEG w technologii mobilnej osoba w czepku porusza się po danej przestrzeni i wykonuje przewidziane w projekcie zadania. Może też przeglądać materiały audiowizualne na urządzeniach mobilnych.
- EEG w technologii stacjonarnej
W przypadku EEG w technologii stacjonarnej osoba siedząca przed ekranem patrzy na ciąg obrazów, filmów, lub wykonuje określone czynności – np. spożywa produkty żywnościowe, przegląda strony www.
Zależnie od środowiska, w którym będzie przeprowadzane badanie oraz adekwatnie do prezentowanych respondentom treści, decydujemy o wykorzystaniu mobilnej lub stacjonarnej technologii EEG. Gdy ocenie osoby badanej poddawany jest wystrój i aranżacja punktów sprzedaży oraz produkty w nich eksponowane, reklamy stacjonarne lub standardy obsługi klienta, wykonujemy badania techniką EEG mobilnego. Z kolei EEG stacjonarny wykorzystujemy w przypadku badania elektronicznych materiałów wizualnych/audiowizualnych, jak np. strony www, aplikacje, sklepy e-commerce, reklamy internetowe, filmy.
Do realizacji badań EEG w następujących obszarach posiadamy autorską metodologię NEURO SCAN, która polega na integracji danych z reakcji psychofizjologicznych respondentów wywołanych przez określone bodźce sensoryczne, emocjonalne i poznawcze z tradycyjnymi deklaratywnymi technikami badawczymi stosowanymi w naukach społecznych.
W jakich obszarach najlepsza jest technika EEG?
Badania EEG są niezbędne wszędzie tam, gdzie klient podejmuje decyzje zakupowe lub dokonuje oceny. Zatem są wykorzystywane najczęściej w:
- badaniach konsumenckich,
- badaniach społecznych,
- badaniach opinii,
- badaniach produktowych – np. testach smaków,
- badaniach punktów sprzedaży – np. badaniach półek sklepowych,
- badaniach wizerunku marki – np. badaniach logotypów, wizualizacji korporacyjnej,
- testach formatów reklamowych – np. badaniach wariantów plansz reklamowych,
- badaniach efektywności działań promocyjnych – np. badaniach reklam,
- badaniach procesów pracy – np. kierowców czy operatorów,
- badaniach użyteczności – np. stron internetowych czy aplikacji na urządzenia mobilne.
Case studies
Ile kosztuje marketingowe badanie EEG?
Koszt badania każdorazowo ustalany jest z klientem, w zależności od zastosowanej metodologii oraz próby badawczej. W ASM Neuro Lab koszty badań neuromarketingowych są atrakcyjne dla klienta w związku z posiadaniem na własność sprzętu najwyższej światowej klasy.