Spis treści

Co to jest elektroencefalografia (EEG) i jakie ma znaczenie w marketingu?

Elektroencefalografia (EEG) to nieinwazyjna metoda diagnostyczna służąca do badania bioelektrycznej czynności mózgu za pomocą elektroencefalografu. Badanie polega na odpowiednim rozmieszczeniu na powierzchni skóry czaszki elektrod, które rejestrują zmiany potencjału elektrycznego na powierzchni skóry, pochodzące od aktywności neuronów i po odpowiednim ich wzmocnieniu tworzą z nich zapis – elektroencefalogram.

Badanie EEG

Jakich informacji dostarcza marketingowe badanie EEG?

Badania z wykorzystaniem EEG pozwalają m.in.:

  • określić tło – ustalić te elementy np. reklamy / komunikacji, które budzą pozytywne i te, które budzą negatywne skojarzenia
  • określić czy np. wypowiadane komunikaty / sceny reklamy powodują wzrost zainteresowania produktem oraz chęć sięgnięcia po niego czy też reakcje odwrotne
  • sprawdzić w jaki sposób respondenci reagują na logo czy markę produktu, cenę etc.
  • znaleźć te fragmenty komunikatu / reklamy, które nic nie wnoszą do przekazu emocjonalnego
  • sprawdzić, czy rzeczywiste oddziaływanie komunikatu / reklamy jest zgodne z założeniami jej realizatorów
  • ujawnić w komunikacie / reklamie sceny przeciwskuteczne – oddziaływujące na odbiorcę w sposób odwrotny do zamierzonego
  • porównać oddziaływanie kilku komunikatów / reklam

Narzędzie to odzwierciedla motywację dążenia vs. unikania w odpowiedzi na komunikat, produkt lub markę. Jest interpretowany jako emocjonalne zaangażowanie odbiorców.

Badanie EEG

Odkrywa czy prezentowany materiał wzbudza pozytywne, czy negatywne reakcje i czy w konsekwencji respondenci identyfikują się z przedstawionymi osobami bądź sytuacjami.

Jak realizujemy marketingowe badania EEG?

Badania EEG można realizować na dwa sposoby:

Badanie EEG mobilne
  • EEG w technologii mobilnej

W przypadku EEG w technologii mobilnej osoba w czepku porusza się po danej przestrzeni i wykonuje przewidziane w projekcie zadania. Może też przeglądać materiały audiowizualne na urządzeniach mobilnych.

Badanie EEG stacjonarne
  • EEG w technologii stacjonarnej

W przypadku EEG w technologii stacjonarnej osoba siedząca przed ekranem patrzy na ciąg obrazów, filmów, lub wykonuje określone czynności – np. spożywa produkty żywnościowe, przegląda strony www.

Zależnie od środowiska, w którym będzie przeprowadzane badanie oraz adekwatnie do prezentowanych respondentom treści, decydujemy o wykorzystaniu mobilnej lub stacjonarnej technologii EEG. Gdy ocenie osoby badanej poddawany jest wystrój i aranżacja punktów sprzedaży oraz produkty w nich eksponowane, reklamy stacjonarne lub standardy obsługi klienta, wykonujemy badania techniką EEG mobilnego. Z kolei EEG stacjonarny wykorzystujemy w przypadku badania elektronicznych materiałów wizualnych/audiowizualnych, jak np. strony www, aplikacje, sklepy e-commerce, reklamy internetowe, filmy.

Zależnie od celu badania EEG możemy połączyć z innymi technikami neuromarketingu. W przypadku badań emocji klienta łączymy EEG z eyetrackingiem, EMG, GSR lub face-trackingiem. w przypadku badań jakości obsługi łączymy go z badaniem Mystery shopping. W przypadku badań opinii łączymy EEG z jakościowymi technikami tradycyjnymi, takimi jak wywiad pogłębiony IDI, wywiad grupowy FGI. EEG może być również kolejnym etapem badań ilościowych, takich, jak ankiety CATI, CAWI, czy PAPI.

Do realizacji badań EEG w następujących obszarach posiadamy autorską metodologię NEURO SCAN, która polega na integracji danych z reakcji psychofizjologicznych respondentów wywołanych przez określone bodźce sensoryczne, emocjonalne  i poznawcze z tradycyjnymi deklaratywnymi technikami badawczymi stosowanymi w naukach społecznych. 

W jakich obszarach najlepsza jest technika EEG?

Badania EEG są niezbędne wszędzie tam, gdzie klient podejmuje decyzje zakupowe lub dokonuje oceny. Zatem są wykorzystywane najczęściej w:

  • badaniach konsumenckich,
  • badaniach społecznych,
  • badaniach opinii,
  • badaniach produktowych – np. testach smaków,
  • badaniach punktów sprzedaży – np. badaniach półek sklepowych,
  • badaniach wizerunku marki – np. badaniach logotypów, wizualizacji korporacyjnej,
  • testach formatów reklamowych – np. badaniach wariantów plansz reklamowych,
  • badaniach efektywności działań promocyjnych – np. badaniach reklam,
  • badaniach procesów pracy – np. kierowców czy operatorów,
  • badaniach użyteczności – np. stron internetowych czy aplikacji na urządzenia mobilne.
Badanie EEG wykładziny

Case studies

Ile kosztuje marketingowe badanie EEG?

Koszt badania każdorazowo ustalany jest z klientem, w zależności od zastosowanej metodologii oraz próby badawczej. W ASM Neuro Lab koszty badań neuromarketingowych są atrakcyjne dla klienta w związku z posiadaniem na własność sprzętu najwyższej światowej klasy.