Czy przypominasz sobie choć jeden moment, w którym siedzisz w swoim wygodnym fotelu, oglądasz w telewizji ulubiony film, ale jego najbardziej emocjonujący fragment przerywa reklama telewizyjna?
Taka sytuacja zdarzyła Ci się pewnie nie raz.
I choć wielu z nas zapytanych o to czy ogląda reklamy w tv – odpowie – nie, to rzeczywistość jest zupełnie inna. Reklama telewizyjna pełni dziś nieco inną rolę niż jeszcze kilkanaście lat temu – ma nie tylko informować o produkcie/usłudze, ale także wzbudzać emocje, poruszać ważne i nierzadko kontrowersyjne tematy. O reklamach dzisiaj się mówi, dyskutuje. Dobra reklama pozostaje w pamięci odbiorców na długo.
Ale czym właściwie jest dobra reklama i jak ją stworzyć?
Twórcy reklam prześcigają się w pomysłach, aby sprawić, żeby reklama danego produktu/usługi wyróżniała się spośród innych. Aby jednak mieć pewność, że przygotowany materiał faktycznie zostanie dostrzeżony przez odbiorców przeprowadzamy badania neuromarketingowe. Są to badania realizowane przy użyciu biometrycznego sprzętu, który daje możliwość dotarcia do nieuświadomionych emocji odbiorców.
Badania neuromarketingowe pozwolą określić m.in.:
- Jakie główne emocje towarzyszą osobom oglądającym reklamę?
- Które części reklamy wywołują negatywne, a które pozytywne odczucia?
- Czy poziom motywacji świadczący o późniejszej chęci nabycia produktu/skorzystania z usługi znajduje się na odpowiednim poziomie?
- Jakie jest zaangażowanie związane z chęcią zapoznania się z dalszą częścią przekazu reklamowego?
- Które elementy przekazu są zauważalne, a które nie?
Jak badamy?
W przypadku badań telewizyjnych przekazów reklamowych stosujemy m.in. badanie EEG. Polega ono na założeniu badanemu specjalnego czepka. Dzięki umieszczonym na nim elektrodom dowiadujemy się jakie odczucia wywołuje obejrzany materiał. Oprócz EEG rekomendujemy także wykorzystanie badań eyetrackingowych. W trakcie badania stosujemy specjalne okulary pozwalające określić m.in. które elementy przekazu zostały dostrzeżone, a także na jak długo uwaga badanego skupiała się na jego danym fragmencie.
Co ważne, proces badań neuromarketingowych uzupełniamy o badanie jakościowe – rozmowy z osobami, które obejrzały dany materiał. W trakcie rozmowy pytamy o to, jakie odczucia towarzyszyły oglądaniu przekazu reklamowego. Co ciekawe, bardzo często badani nie mają świadomości co tak naprawdę najbardziej ich zaskoczyło w przekazie, a także na co zwrócili największą uwagę. Taka synergia badań neuromarketingowych z tradycyjnymi badaniami jakościowymi daje wiedzę o tym w jaki sposób faktycznie postrzegana jest dana reklama.
Badania realizujemy zarówno na poziomie gotowych spotów reklamowych (wyświetlanych w tv oraz takich, które mają dopiero trafić do emisji) jak i konceptów, storyboardów.
Podstawowe korzyści z badania neuromarketingowego dla Twojej reklamy:
- Możliwość weryfikacji czy dana reklama spełnia swoje założenia.
- Wiedza o emocjach, które wywołuje reklama.
- Informacja o elementach przekazu przyciągających największą uwagę odbiorców.
- Wiedza o elementach pominiętych przez odbiorców (tj. takich, które pozostają dla nich niezauważone).
- Weryfikacja zauważalności logotypu produktu/usługi lub głównego hasła reklamowego.
ASM Research Solution Strategy posiada własną pracownię badań neuromarketingowych oraz najnowocześniejszy sprzęt do badań. Mamy doświadczenie w badaniach wśród różnych grup wiekowych – także wśród najmłodszych.
Skontaktuj się z nami i razem sprawdźmy jaka jest reakcja odbiorców na Twoją reklamę.
Kontakt w sprawie badań:
Joanna Florczak-Czujwid
tel. kom. 697 134
e-mail: j.florczak@asmresearch.pl