Spis treści

Co to jest eye tracking?

OKULOGRAFIA (ang. eye tracking, śledzenie ruchów gałek ocznych) to technologia biometryczna śledzenia punktu skupienia wzroku, ruchów gałki ocznej oraz rozmiaru źrenicy osoby badanej. Proces ten przebiega przy użyciu urządzenia zwanego eyetrackerem. Dane pozyskiwane są dzięki wbudowanej kamerze emitującej i rejestrującej promieniowanie podczerwone. Reakcje osoby badanej rejestruje się jako odbicie podczerwieni od dna oka pośrodku źrenicy. Technologia jest wykorzystywana w marketingu, gdyż dostarcza niepodważalnych danych o reakcjach respondentów na zaprezentowane bodźce wzrokowe. Technologie biometryczne w marketingu są inaczej nazywane neuromarketingiem.

Jakich informacji dostarcza eyetracking?

RODZAJE BADANYCH PARAMETRÓW:

  • fiksacje wzroku badanego w konkretnym punkcie np. opakowaniu,
  • kolejność zauważania konkretnych punktów / obszarów np. elementów opakowania,
  • czas, po jakim zostały zauważone,
  • średni czas patrzenia na dane elementy (tekst, piktogramy, znaki),
  • sposób patrzenia (czy tekst jest czytany czy skanowany),
  • procentowy rozkład uwagi przypadającej na dane elementy np. opakowania,
  • składniki tła przeszkadzające i odciągające uwagę od badanego elementu.

RAPORTOWANIE:

  • Film z markerem oznaczającym aktualne skupienie wzroku,
  • Mapy cieplne (heat maps),
  • Mapy fiksacji,
  • Wyniki dla określonych rejonów zainteresowania (np. logotyp),
  • Zestawienia statystyczne.

Jak realizujemy badania eyetrackingowe?

Badania eyetrackingowe można realizować na dwa sposoby:

Eyetracking mobilny
Eyetracking stacjonarny

Zależnie od środowiska, w którym będzie przeprowadzane badanie oraz adekwatnie do prezentowanych respondentom treści, decydujemy o wykorzystaniu mobilnej lub stacjonarnej technologii eyetrackingowej. Gdy ocenie osoby badanej poddawany jest wystrój i aranżacja punktów sprzedaży oraz produkty w nich eksponowane, reklamy stacjonarne lub standardy obsługi klienta, wykonujemy badania techniką eyetrackingu mobilnego. Z kolei eyetracking stacjonarny wykorzystujemy w przypadku badania elektronicznych materiałów wizualnych/audiowizualnych, jak np. strony www, aplikacje, sklepy e-commerce, reklamy internetowe, filmy.

Zależnie od celu badania  eyetracking możemy połączyć z innymi technikami neuromarketingu. W przypadku badań emocji klienta łączymy eyetracking z EEG, EMG lub face-trackingiem. w przypadku badań jakości obsługi łączymy go z badaniem Mystery shopping. W przypadku badań opinii łączymy eyetracking z jakościowymi technikami tradycyjnymi, takimi jak wywiad pogłębiony IDI, wywiad grupowy FGI. Eyetracking może być również kolejnym etapem badań ilościowych, takich, jak ankiety CATI, CAWI, czy PAPI.

Do realizacji badań eyetrackingowych w następujących obszarach posiadamy autorską metodologię NEURO SCAN, która polega na integracji danych z reakcji psychofizjologicznych respondentów wywołanych przez określone bodźce sensoryczne, emocjonalne  i poznawcze z tradycyjnymi deklaratywnymi technikami badawczymi stosowanymi w naukach społecznych. 

W jakich obszarach najlepszy jest eyetracking?

Badania eyetrackingowe są niezbędne wszędzie tam, gdzie klient odbiera bodźce wzrokowe. Zatem są wykorzystywane najczęściej w:

  • badaniach konsumenckich,
  • badaniach produktowych – np. badaniach wizualizacji opakowań,
  • badaniach punktów sprzedaży – np. badaniach półek sklepowych,
  • badaniach wizerunku marki – np. badaniach logotypów, wizualizacji korporacyjnej,
  • testach formatów reklamowych – np. badaniach wariantów plansz reklamowych
  • badaniach efektywności działań promocyjnych – np. badaniach reklam,
  • badaniach procesów pracy – np. kierowców czy operatorów,
  • badaniach użyteczności – np. stron internetowych czy aplikacji na urządzenia mobilne.

Case studies

Ile kosztuje badanie eyetrackingowe?

Koszt badania każdorazowo ustalany jest z klientem, w zależności od zastosowanej metodologii oraz próby badawczej. W ASM Neuro Lab koszty badań neuromarketingowych są atrakcyjne dla klienta w związku z posiadaniem na własność sprzętu najwyższej światowej klasy.