Postrzeganie produktów spożywczych
W zapoznawaniu się z nowo nabytymi produktami spożywczymi bierze udział kilka zmysłów, przede wszystkim zmysł węchu i smaku. Równie istotne jest jednak pierwsze wrażenie, które wywołuje u nas produkt, a to związane jest przede wszystkim ze zmysłem wzroku. Co przyciąga naszą uwagę, a także z czym ostatecznie wyjdziemy ze sklepu w dużej mierze zależy od rozkładu poszczególnych elementów na opakowaniu, a także ich barwy i umiejscowieniu na półce. Ustalić właściwe treści na opakowaniu pomaga badanie eyetrackingowe.
Badanie opakowań pierników
Słodycze nie są w tym przypadku wyjątkiem. Nasz zespół neuromarketingowy przyjrzał się tym razem piernikom. Za pomocą okularów Tobii Pro Glasses 2 uzyskaliśmy dane biometryczne podczas przyglądania się poszczególnym opakowaniom pierników.
Największą uwagę przykuwały opakowania charakteryzujące się dużą ilustracją, ale posiadające przy tym małą ilość tekstu. Respondenci czytali wówczas większość informacji na przodzie opakowania. Zdecydowanymi zwycięzcami byli tutaj białe opakowanie z czarną ilustracją i czarne opakowanie ilustrujące znajdujące się w środku pierniki.
Warto zwrócić uwagę także na tył czarnego opakowania. Respondenci chętnie poświęcali czas na zapoznanie się z treścią, jednak nie ze względu na informacje dotyczące kalorii czy gwarancji dobrego smaku, a ze względu na krótko przedstawioną historię manufaktury pierników.
Z przeprowadzonych wywiadów wynika natomiast, że zarówno odpowiednia ilustracja (w przypadku białego opakowania), jak i krótka nota historyczna (w przypadku czarnego opakowania) dodają produktowi wiarygodności i prestiżu, co przyczynia się do dłuższego czasu poświęcanego na zapoznawanie się z produktem i przyjemne odczucia estetyczne. Pozytywne emocje wzbudzały także ręcznie zapakowane pierniki, jednak w tym wypadku już nie tylko ze względu na wygląd, ale także możliwość bliższego zapoznania się z fakturą, a także silniej przebijającą się woń ciasteczek.
Czym kierować się przy projektowaniu opakowań?
Czym, wobec tego warto się kierować przy projektowaniu opakowań mających na celu zachęcić do zakupu pierników? Przede wszystkim warto zadbać o wiarygodność i jakość produktów. Piękna ilustracja manufaktury lub zdjęcia apetycznie wyglądających ciasteczek to krok w dobrym kierunku. Nie należy się bać nieco dłuższych tekstów, trzeba jednak zadbać o jego odpowiednie umiejscowienie i treść: krótka historia na temat długoletniej tradycji zdecydowanie uatrakcyjni produkt w oczach Klienta. Jeżeli zależy nam także na właściwej ekspozycji produktu na półkach warto postawić na tradycyjne opakowania eksponujące smakowitą zawartość. Wówczas klient będzie mógł w większym stopniu zapoznać się z produktem zanim ostatecznie zdecyduje się na zakup.
Badania biometryczne przeprowadzone przez nasz zespół neuromarketingowy ponownie odkryły to, co ukryte korzystając z nowoczesnej technologii i sprawdzonej, naukowej metodologii. Badając opakowania jesteśmy w stanie doradzać firmom w jaki sposób zaprojektować produkt, a także jak zaaranżować ich rozmieszczenie na półkach sklepowych, co pozwoli zarówno na większy zysk firmy, jak i zyskanie w oczach klientów.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak prowadzimy badania, a przede wszystkim, dlaczego warto korzystać z usług neuromarketingu, koniecznie sprawdź naszą stronę, gdzie znajdziesz wszelkie potrzebne informacje:
Zachęcamy do kontaktu i śledzenia naszego bloga!