Badanie sklepów internetowych
Jeżeli klient znajdzie się na stronie sklepu, można uznać, że pierwszy cel został osiągnięty. To jednak nie koniec starań. Duże znaczenie będzie miał tutaj ux serwisu. Czy użytkownik jest w stanie z łatwością poruszać się po stronie, znaleźć kategorie produktów, filtrować wyniki wyszukiwania? Czy sposób dodania produktu do koszyka jest dla niego czytelny? Badanie sklepów internetowych umożliwi sprawdzenie tego.
BADANIE EYETRACKINGOWE I FACETRACKINGOWE E-SKLEPÓW
- przede wszystkim użytkownik sieci zawraca uwagę na to co widzi, co przeczyta i co usłyszy. Nie mniej jednak zmysł wzroku jest na tyle dominujący, że odstraszający oko przekaz może zniechęcić do zapoznania się z produktami firmy,
- reklamy inwazyjne są coraz częściej pomijane i odrzucane bez zapoznania się z nimi, na rzecz tych odwołujących się do informacyjnej funkcji reklamy. Internauci są coraz bardziej świadomi i zdają sobie sprawę z perswazyjnego celu kampanii reklamowych oraz podejmowanych prób manipulacji,
- największa ilość informacji pobierana jest przez internautów z pierwszych linijek określonego tekstu, począwszy od lewej krawędzi ekranu.
Tworząc stronę sklepu internetowego warto wykonać audyt eyetrackingowy i facetrackingowy. Będzie to dla nas pomocne przy rozmieszczaniu poszczególnych elementów w e-sklepie i dobieraniu aspektów przyciągających wzrok.
- umieszczanie elementów graficznych w środku tekstu może spotkać się z pominięciem tego wzrokiem. Internauta może potraktować to jako przeszkodę, chyba, że określony obrazek trafnie współgra z tekstem i nawiązuje do niego,
- nieczytelne obrazki traktowane są często jako przeszkody do pominięcia,
- w kwestii określonych grafik istotna jest nie tylko ich estetyka, ale również to czy zawierają przydatne informacje,
- nadmiar informacji, przesycona treścią strona wywołuje tak samo niekorzystny efekt co zbyt mała ilość informacji. Strony zaprojektowane w sposób prosty sprawiają, że internauta skupia się bardziej na treści, która jest na nich dostępna.
Czemu audyt e-sklepów jest tak ważny:
- 70,5% mieszkańców Polski korzysta z internetu,
- 91,2% ma mobilny dostęp do sieci,
- 85% internautów stało się
e-konsumentami czyli dokonało chociaż raz zakupów online (to aż o 11 p.p więcej niż w zeszłym roku)
Strony poświęcone handlowi w sieci powinny być dostosowane do wszystkich grup wiekowych będących online.
Sklep internetowy musi być przejrzysty i doprowadzać konsumenta bez zbędnego szukania do koszyka zakupowego w celu finalizacji transakcji.
W celu polepszenia funkcjonalności strony z konkretnymi wskazówkami przychodzi audyt eyetrackingowy i facetrackingowy, który odpowie nam na pytania czy informacje zamieszczone na stronie sklepu spełniają swoje zadania.
Przebieg audytu eyetrackingowego i facetrackingowego
Do każdego badania specjaliści ASM podchodzą indywidualnie. Organizacja projektu za każdym razem uzgadniana jest z Zamawiającym.
- rozpoczęcie współpracy zawsze rozpoczyna się przygotowaniem i podpisaniem umowy na badanie,
- następnie specjaliści ASM przygotowują narzędzie badawcze do eksperymentu biometrycznego wraz ze scenariuszem do wywiadów IDI,
- w kolejnym kroku odbywa się rekrutacja uczestników na badanie według indywidualnie sprecyzowanych grup,
- następnie odbywają się audyty (jest możliwość uczestniczenia w badaniu poprzez streaming online bądź bezpośrednią wizytę w podglądowni),
- końcowym etapem jest analiza zebranego materiału w wyniku czego przekazywany jest gotowy raport do klienta.
Raport
Raport, będący produktem finalnym przedmiotowego projektu będzie zawierał:
- opis realizacji i przyjętej metodologii badawczej,
- wnioski i rekomendacje będące rezultatem przeprowadzonych badań,
- grafiki przedstawiające wyniki badań,
- wypowiedzi ekspertów,
- rekomendacje klientów.
Rodzaje badanych parametrów
- fiksacje wzroku badanego w konkretnym punkcie np. na prezentowanym produkcie
- kolejność zauważania konkretnych punktów / obszarów np. elementów e-sklepu
- czas, po jakim zostały zauważone,
- średni czas patrzenia na dane elementy (tekst, piktogramy, znaki),
- sposób patrzenia (czy tekst jest czytany czy skanowany),
- procentowy rozkład uwagi przypadającej na dane elementy sklepu internetowego
- składniki tła przeszkadzające i odciągające uwagę od badanego elementu
OKULOGRAFIA to w marketingu technika śledzenia punktu skupienia wzroku, ruchów gałki ocznej oraz rozmiaru źrenicy osoby badanej. Obserwacja bezpośrednia za pomocą eyetrackera odbywa się dzięki specjalnej kamerze emitującej i rejestrującej promieniowanie podczerwone. Dane rejestruje się jako odbicie podczerwieni od dna oka pośrodku źrenicy.
Facetracking
Facetracking potrafi odpowiedzieć na pytanie jakie emocji towarzyszyły respondentom podczas badania aplikacji bądź też strony internetowej czy sklepu internetowego
Oprogramowanie do facetrackingu rozpoznaje na twarzy respondenta (osoby poddanej badaniu) 4 rodzaje emocji:
- złość,
- smutek,
- radość,
- zaskoczenie.
Najczęściej stosuje się w połączeniu z eyetrackingiem celem określenia precyzyjnie, który element wywołał konkretne emocje u respondentów. Najważniejsze w połączeniu tych dwóch technik jest to, że wspólnie dostarczają twardych danych dotyczących reakcji człowieka. Emocje te umiejscowione są na osi czasu, dzięki czemu wiadomo, w którym momencie oglądanego materiału mieliśmy do czynienia z konkretnym stanem emocjonalnym.