Pandemia powoduje coraz bardziej dynamiczne zmiany w zachowaniach konsumentów i umacnia zarysowujące się trendy w handlu.
1. FAST SHOPPING
Umacnia się trend tzw. fast shoppingu, który polega na szybkich, konkretnych zakupach z listą w dłoni, najchętniej w pojedynkę. Dużo chętniej klienci szukają promocji i okazji cenowych. W najbliższym czasie można spodziewać się utrwalenia tego zjawiska dlatego coraz ważniejsze staje się bardzo dobre ulokowanie wszelkich informacji w przestrzeni sprzedażowej. Wielokrotnie już na naszym blogu pisaliśmy w jaki sposób badać przestrzeń zakupową za pomocą mobilnego eyetrackingu aby wybrać jak najlepsze miejsca na informacje reklamowe.
2. SPRZEDAŻ ON-LINE i OFF-LINE
Tradycyjny handel idzie coraz częściej w parze ze sprzedażą online. Rośnie i rosnąć będzie znaczenie nowych technologii, zarówno w handlu stacjonarnym jak i elektronicznym. Handel elektroniczny nie ogranicza się już jedynie do branży odzieżowej czy obuwniczej. W Internecie kupujemy praktycznie już wszystko – włączając w to materiały budowlane. Klienci mocno zainteresowani są również wielokanałowością sprzedaży tzn. aby sprzedaż offline i online była komplementarna. Przy zakupach chcą sprawdzać stany magazynowe zarówno w sklepach stacjonarnych jak i internetowych. Coraz bardziej oczekują elastyczności i ujednolicenia kwestii związanych z cenami czy programami lojalnościowymi, np. klient, który zbiera punkty lojalnościowe online może z nich skorzystać podczas zakupów stacjonarnych.
3. WRAŻLIWOŚĆ NA CENĘ
Wśród konsumentów zdecydowanie wzrosła wrażliwość cenowa. Towarzyszący niepokój i obawa przed zarażeniem się koronawirusem, a także ryzyko utraty pracy czy też obniżenia zarobków wśród części społeczeństwa, powoduje, że klienci oczekują wysokich rabatów i promocji. Wzrasta znaczenie marek ekonomicznych ale jednocześnie korzystamy chętniej również z marek niszowych oferujących bardzo wysoką jakość – szczególnie jeśli są to marki Eco.
4. BEZ REKLAMY INTERNETOWEJ ANI RUSZ
Obecnie handel reklamą internetową stoi. Aż 95% konsumentów potwierdza, że przeznacza w domu więcej czasu na korzystanie z mediów elektronicznych. Zdecydowanie intensywniej korzystamy z komunikatorów i mediów społecznościowych.