Badania neuromarketingowe stanowiące przełom w podejściu do badań rynkowych dają możliwość poznania rzeczywistych odczuć badanych. Są uzupełnieniem dla badań realizowanych tradycyjnymi technikami – wykraczają poza poziom deklaracji i pozwalają na poznanie mechanizmów działania, nawet tych nieuświadomionych.
Populacja dzieci w wieku do 4 lat stanowi w Polsce 1,9 miliona, zaś w wieku od 5 do 9 lat kolejne 2,1 miliona[1]. Łącznie to aż 4,0 miliony konsumentów, którzy każdego dnia podejmują rozmaite decyzje zakupowe. Badania jednoznacznie wskazują na to, że dzieci mają bardzo duży wpływ na produkty, które trafiają do koszyka zakupowego. Stąd, coraz więcej towarów jest kierowanych specjalnie do najmłodszych odbiorców.
Proces przywiązania do marki zaczyna się zanim dziecko będzie świadome tego, że zwraca uwagę na to jaki produkt wybiera. Kilkuletnie dziecko nie wie czemu wybrało dany produkt, nie potrafi także wskazać jaki czynnik zadecydował o zainteresowaniu nim.
Jak zatem poznać opinie i odczucia najmłodszych konsumentów, którzy nie zawsze potrafią wyartykułować swoje potrzeby i nie mają jeszcze świadomości dotyczącej motywacji swoich wyborów? Jak efektywnie dotrzeć ze swoim produktem/usługą do tej grupy odbiorców? I wreszcie – jak pozyskać wiedzę o tym co myślą najmłodsi klienci?
Odpowiedzią na te pytania są badania neuromarketingowe, które z uwagi na swoją wiarygodność mogą być z powodzeniem stosowane nawet wśród najmłodszych respondentów – dzieci. W zależności od przyjętej metodologii i wykorzystanego sprzętu – dają wiedzę np. o emocjach wywoływanych przez produkt/usługę lub ich postrzeganiu przez najmłodszych. Główną zaletą badań jest poznanie rzeczywistych odczuć badanych.
Jak poprawnie zrealizować badanie neuromarketingowe z udziałem dzieci?
- Stwórz przyjazną atmosferę w trakcie badania.
- Postaraj się zaciekawić dziecko tym co mu prezentujesz.
- Zaprezentuj i opowiedz o sprzęcie badawczym, który może wyglądać dla dzieci nieco „kosmicznie”.
- Pozwól aby eksperyment odbywał się w tempie nadanym przez dziecko (jeśli potrzebuje ono nieco więcej czasu by zrozumieć sens zadania, daj mu czas aby mogło przyswoić informacje, które mu przekazujesz).
- Traktuj badanie w taki sposób, aby dziecko odebrało je jako zabawę.
- Cierpliwie odpowiadaj na wszystkie pytania.
- Doceń starania dziecka związane z udziałem w eksperymencie.
- Traktuj rodziców/opiekunów dziecka po partnersku, ale jasno zaznacz, że to dziecko bierze udział w eksperymencie.
- Przygotuj się na nieoczekiwane pytania – bądź miły i odpowiadaj na nie z uśmiechem.
Dla kogo są przeznaczone badania neuromarketingowe z udziałem dzieci?
- Dla wszystkich, którzy kierują swoje produkty/usługi/materiały do dzieci.
- Dla tych, którzy są ciekawi tego co o ich produkcie/usłudze/materiale sądzą najmłodsi.
- Dla tych, którzy zastanawiają się jak dotrzeć do grupy docelowej, w której znajdują się dzieci.
- Dla tych, którzy mają problem z określeniem mocnych i słabych stron swoich produktów/usług/materiałów.
- Dla tych, którzy chcą wprowadzić nowy produkt/usługę/materiał dla dzieci i nie są przekonane co do swojego pomysłu.
Co można badać za pomocą badań neuromarketingowych?
- Wszelkiego rodzaju przekazy reklamowe.
- Umiejscowienie produktów na półkach.
- Opakowania produktów.
- Kampanie telewizyjne/plakaty/billboardy/storytelling kierowane do dzieci.
- I wiele, wiele innych.
ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku jako firma specjalizująca się w projektach z wykorzystaniem najnowocześniejszych technik przy użyciu najwyższej klasy sprzętu i oprogramowania realizuje badania również wśród dzieci (także w młodszych grupach wiekowych). Dzięki własnemu laboratorium ASM NeuroLab wyposażonemu w najczulszą na rynku aparaturę, mamy możliwość tworzenia komfortowych warunków badawczych dla dzieci i ich rodziców/opiekunów. ASM dysponuje również specjalistami przygotowanymi do pracy z dziećmi – to wieloletni, stali pracownicy firmy posiadający odpowiednie kwalifikacje.
Poniżej zdjęcia prezentujące realizację jednego z ostatnich badań eyetrackingowych w ASM NeuroLab z udziałem dzieci.
Już dziś zgłoś się do naszych ekspertów i zapytaj o możliwość realizacji badań neuromarketingowych. Nasz Zespół chętnie odpowie na wszystkie Twoje pytania. Skorzystaj z możliwości jakie niosą za sobą nowoczesne techniki badawcze.
Agnieszka Wójcik-Zachorska
Ekspert ds. badań neuromarketingowych
+ 48 695 004 600
a.wojcik@asmresearch.pl
[1] Źródło: GUS, dane za 2017 rok.