Okulografia

OKULOGRAFIA (ang. eye tracking, śledzenie ruchów gałek ocznych) to w marketingu technika śledzenia punktu skupienia wzroku, ruchów gałki ocznej oraz rozmiaru źrenicy osoby badanej. Obserwacja bezpośrednia za pomocą Eyetrackera odbywa się dzięki specjalnej kamerze emitującej i rejestrującej promieniowanie podczerwone. Dane rejestruje się jako odbicie podczerwieni od dna oka pośrodku źrenicy.

RODZAJE BADANYCH PARAMETRÓW:

  • fiksacje wzroku badanego w konkretnym punkcie np. opakowaniu,
  • kolejność zauważania konkretnych punktów / obszarów np. elementów opakowania,
  • czas, po jakim zostały zauważone,
  • średni czas patrzenia na dane elementy (tekst, piktogramy, znaki),
  • sposób patrzenia (czy tekst jest czytany czy skanowany),
  • procentowy rozkład uwagi przypadającej na dane elementy np. opakowania,
  • składniki tła przeszkadzające i odciągające uwagę od badanego elementu.

RAPORTOWANIE:

  • Film z markerem oznaczającym aktualne skupienie wzroku,
  • Mapy cieplne,
  • Mapy fiksacji,
  • Wyniki dla określonych rejonów zainteresowania (np. logotyp),
  • Zestawienia statystyczne.